Wróć do strony głównej

Periodontologia

Co musisz wiedzieć o usłudze Periodontologia?

Jest to dziedzina stomatologii zajmująca się leczeniem chorób zapalnych, które niszczą struktury otaczające zęby czyli dziąsła i kość. Niestety, choroba ta jest równie powszechna jak próchnica, a jej przyczyną jest bardzo często nieprawidłowa higiena jamy ustnej. Główną przyczyną chorób tkanek przyzębia jest czynnik bakteryjny znajdujący się w płytce nazębnej (miękki nalot na zębach). Bakterie inicjują proces zapalny, którego skutkiem jest powolne niszczenie tkanek wokół zęba. Dochodzi do stopniowej utraty kości i dziąsła. Na rozwój i postęp choroby mają także wpływ: uwarunkowania genetyczne, choroby ogólnoustrojowe (np. cukrzyca, osteoporoza), czynniki środowiskowe (np. stres, palenie tytoniu) nieprawidłowy zgryz i błędy jatrogenne (np. nawisające wypełnienia, nieprawidłowo wykonane uzupełnienia protetyczne).

Zapalenie przyzębia przebiega często bardzo skrycie i podstępnie, a jedynym objawem choroby może być krwawienie z dziąseł np. podczas szczotkowania. Innymi objawami są: zaczerwienienie i/lub bolesność dziąseł, osad i kamień nazębny, nieprzyjemny zapach z ust, w zaawansowanych przypadkach ruchomość zębów. Niezmiernie ważne dla optymalnego leczenia i zahamowania choroby jest jak najwcześniejsze jej zdiagnozowanie. Choroby przyzębia dotykają około 80% dorosłej populacji. Skuteczne zwalczanie periodontopatii jest możliwe wyłącznie poprzez połączenie działań profilaktycznych (optymalna higiena jamy ustnej) i leczniczych.